Schrijven

Hier vind je informatie over het taaldomein Schrijven. Onder 'in de praktijk' vind je hulpmiddelen bij schrijven binnen het taalbeleid. Onder 'achtergrondartikelen' vind je verdiepende artikelen.

 

Kern van goed schrijfonderwijs

Handen en voeten geven aan de gezamenlijke afspraken uit het taalbeleid. Bijvoorbeeld:

  • Taaltekeningen (onderbouw)
  • Ervaringsteksten schrijven (= basislijn)
  • Doelgericht schrijven/tekstgenres centraal (= functielijn)

Schrijven binnen (voor de leerlingen) betekenisvolle activiteiten. Drie bronnen:

  • Ervaringswereld van kinderen
  • De zaakvakken
  • Literatuur en kunsten

Schrijven in samenhang met mondelinge taal en lezen:

  • Zorg voor veel interactie (vooraf, tijdens en naderhand).
    • Klassikaal (van instructie naar dialoog)
    • In kleine groepjes (of in tweetallen)
  • Laat leerlingen bronnen bestuderen (= begrijpend lezen) en hun woordenschat uitbreiden.

Schrijffasen allemaal doorlopen (zoals bijvoorbeeld in 'De Taalronde')

  1. Oriëntatie op de opdracht (kringgesprek, videofragment, (prenten)boek, een vraag, of probleem et cetera)
  2. Schrijfopdracht
  3. Schrijven en hulp geven    (= inhoudelijk)
  4. Bespreken en revisie (“zonder deze fase is er geen sprake van schrijfonderwijs”)
  5. Verzorgen (= spelling/grammatica + vormgeving) en publiceren

Geef feedback en leg vast in taalportfolio. Gebruik bijvoorbeeld de observatie-instrumenten van het Lectoraat Taalgebruik & Leren, die gericht zijn op:

  • Specifieke genre-kenmerken van de geschreven tekst
  • Algemene taalgebruikskenmerken van de tekst

Documenten en bijlagen downloaden?

Bepaalde bijlagen en documenten zijn alleen voor geregistreerde gebruikers binnen de website.
U kunt zich via deze link zelf registreren. U krijgt een mail om de registratie te bevestigen. De beheerder van de website zal echter eerst de registratie moeten beoordelen en activeren. Als dat gedaan is krijgt u mail van de beheerder en kunt u inloggen.